Претражи овај блог

четвртак, 30. април 2020.

ПЕТИ РАЗРЕД: Зависни реченични чланови

Зависни реченични чланови:
Глаголски додаци: објекат(прави објекат и неправи објекат), прилошке одредбе
Именички додаци: атрибут и апозиција


Објекат

Постоје две врсте објеката:

1. Прави објекат:

а) у акузативу без предлога

– добија се на питање КОГА, ШТА?

Волим мајку. Љубим сестру. Купујем патике.

ПАЗИ!!!

Заклања ми поглед на град. (КОГА? ШТА? – на град)

ГРАД је неправи објекат, јесте у акузативу, али има предлог!

б) у деоном генитиву – КОГА, ЧЕГА?

Мама, додај ми воде. Дај ми сока.

ПАЗИ!!!


Само деони генитив који може да се замени акузативом без предлога је ПРАВИ ОБЈЕКАТ:

Мама, додај ми воде. – Мама, додај ми воду.

 Дај ми сока. –  Дај ми сок.


2. НЕПРАВИ ОБЈЕКАТ

Може да буде у било ком зависном падежу, а овде је пример неправог објекта у дативу:

– добија се на питање  КОМЕ? ЧЕМУ?

Купићу мајци брош. Идем фризеру.

Апозиција

Биберче, јунак мали као биберово зрно, избавио је цареву кћер.
"Капетан Џон Пиплфокс", радио-драма за децу, дело је Душана Радовића.

Додатак именици који је накнадно одређује зове се апозиција.То је обично именица, односно скуп речи. У истом је падежу као и именица коју накнадно описује. У говору се одваја паузама, а у писању ЗАПЕТАМА .
Твој задатак: Прочитај лекцију из уџбеника и уради све задатке, у својој свесци запиши најважније, сликај и пошаљи. Рок: 4.мај

Нема коментара:

Постави коментар