Претражи овај блог

четвртак, 23. април 2020.

ОСМИ РАЗРЕД: "Сумњиво лице", Бранислав Нушић

     Прочитajте Нушићев предговор комедији "Сумњиво лице", у којем је писац дао стваралачку историју рукописа. Размишљајте о узроцима необичног путовања рукописа комедије кроз простор и време. 
    "Сумњиво лице" је реалистички комад у којем је Нушић на уверљив начин приказао друштено стање у српској малограђанској паланци у другој половини 19. века. Да би то постигао, аутор је настојао да уверљиво представи карактере и збивања. 
     
    Уочите етапе у развоју драмске радње: експозицију, заплет, кулминацију, перипетију и расплет. 
– Задржите се на уводу (експозицији). Какве су породичне прилике у породици Јеротија Пантића? 
– Који је кључни тренутак за покретање радње? 
– Образложите на чему се темељи и развија драмски сукоб. Објасните шта сумњиво лице чини сумњивим. 
– Ко су прогонитељи сумњивог лица? 
– Протумачите зашто изостаје сцена хватања и привођења сумњивог лица. 
– Анализирајте у ком моменту кулминира заплет.
– Запазите који је мотив кључан за преокрет радње. 
– Наведите шта би, по вашем мишљењу, представљао расплет у комедији. Поткрепите излагање примерима из комедије.
– Размислите и објасните  наслов комедије. 
– Образложите на који начин су тиме одређени актери драмске радње.
Композициона структура "Сумњивог лица" заснована је на низању догађаја који подстичу развој радње (Јеротијево отварање Ђокиног писма, Вићино дешифровање телеграма, Маричино читање Ђокине поруке, долазак гласника који доноси вест о Ђоки, разговор о потери, Јеротијево слање телеграма, Вићино и Јеротијево читање Маричиног писма). Самом организацијом простора Нушић је наговестио постојање јавног и приватног плана у којима ће се одвијати драмска радња. Место драмске радње у комедији јесте кућа у којој се налазе среско начелство и приватан стан капетана Јеротија Пантића и његове породице. 
У дидаскалијама на почетку комада Сумњиво лице дате су пишчеве сугестије редитељу и актерима представе о времену и месту радње.
 
* Задатак за наредни час: Проучите среску, извршну власт као колективни лик. Уочавајте карактерне особине начелника Јеротија, полицијских капетана (Виће, Жике), писара (Милисава, Тасе), агента Алексе и жандарма. Запажајте како они, вербалном и ситуационом комиком, демонстрирају власт. Анализирајте разноврсна средства примењена у обликовању њихових ликова. При томе откривајте особености њиховог дијалошког испољавања у сцени дешифровања депеше (6. сцена I чина) и саслушања сумњивог лица.
    Наведите примере Нушићевог хумористичног и сатиричног односа према људима на власти. Сагледајте ко је сумњиво лице у овој комедији. Укажите на мисли и поруке од трајног значаја. Истражити на који начин позориште постаје, како је тврдио Јован Стерија Поповић, „лек за болести моралне”. Своја запазања запиши у свесци за лектиру.

Нема коментара:

Постави коментар