Обредне песме су део нашег народног блага и поред митолошких, оне су најстарије наше народне песме. Садржај обредних песама везан је за народна веровања и старе светковине. Тема обредних песама јесу природне промене у току године (рађање, зрење, старење и умирање у природи). Често су ове песме уско повезане са обележавањем верских празника (Божић, Ускрс, Лазарева субота…)
Обредне лирске народне песме најлакше је везати за поједина годишња доба па се често зову и календарским обредним песмама. Зато се могу поделити, као у вашој Читанци (стр.38-45), на: зимске, пролећне и летње.
У ЗИМСКЕ ОБРЕДНЕ ПЕСМЕ убрајамо КОЛЕДАРСКЕ, БОЖИЋНЕ И БОГОЈАВЉЕНСКЕ
КОЛЕДАРСКЕ ПЕСМЕ
Вук Караџић је у свом речнику записао да су коледари момци који су уочи Божића (6. јануар) ишли од куће до куће, играјући и певајући божићне песме. На тај начин би пожелели укућанима здравље и успешну годину. Певале су се од 22.12. до 7. 1. Веровање казује да се на тај начин помагало младом Сунцу да победи мрак. Сунце је представљено као млади ратник на коњу који се враћа из боја и носи светлост и радост. Управо таква једна песма је "Војевао Бели Виде, коледо"
Запажаш да у песми има теби пуно непознатих речи које ваља протумачити да бисмо песму правилно разумели. Прочитај у Читанци (на маргини стр.38) тумачење ових појмова и замисли повратак ратника из боја. Његов долазак након седам дугих година неизвесности и ишчекивања, пропраћен је радосним поздравима коња и голубова. Бука коју стварају пропињањем и ударањем копитима, као и лепршањем крила, а све се дешава док Виде вечера, тумачи се као громот и топот због радости његовог доласка. Долазак светлости, јер је Вид заправо име словенског божанства светлости, након дугог периода таме и мрака( јер дани постају све краћи), повод је за радост и славље. Отуда у ово доба године толико различитих празника и слава.
Припев (рефрен) коледо у вези је са речју коло и круг као симболом вечне измене (коло среће), нових почетака и завршетака који се непрекидно смењују у природи и људском животу.
БОГОЈАВЉЕНСКЕ ПЕСМЕ
Песма "На Цвијети на ранилу" везана је за обичај уранка и одласка по воду, у доба када се по воду ишло на извор јер људи нису у кући имали воду из водовода.И Богојављење, и Крстовдан су празници који су повезани са значајем воде у нашем животу. За Крстовдан се плива за часни крст, а за Богојављење се одлази у цркву по богојављенску водицу. Занимљив је мотив јелена који својим рогом мути воду, а погледом је бистри. Тумачење овог необичног морива је различито. Можемо га повезати са нашим расположењем које се често мења, од ситуације до ситуације, мутна вода би овде била метафора за неке тешке, неизвесне ситуације у животу, а бистра - за повољне и добре прилике. Ако јеленак представља нашу снагу и спремност за борбу, јасно нам је да смо сами одговорни и за неповољне (мутне) и за повољне (бистре- јасне, чисте и лепе) моменте. И овде примећујете рефрен што нам указује на то да се песма певала у колу, а рефрен је био важан због уједначеног ритма игре.
Забележи наслов и поднаслове, називе песама, одреди књижевни род и врсту, тему, мотиве и поруке.
Нема коментара:
Постави коментар