Претражи овај блог

четвртак, 8. април 2021.

ШЕСТИ РАЗРЕД: Заменице, обнављање

 

ИМЕНИЧКЕ ЗАМЕНИЦЕ

ЛИЧНЕ ЗАМЕНИЦЕ

НЕЛИЧНЕ ЗАМЕНИЦЕ

ЈЕДНИНА:

  1. ЈА

  2. ТИ

  3. ОН, ОНА, ОНО

МНОЖИНА:

  1. МИ

  2. ВИ

  3. ОНИ, ОНЕ, ОНА

УПИТНО-ОДНОСНЕ

КО, ШТА

НЕОДРЕЂЕНЕ

НЕКО, НЕШТО

ОПШТЕ

СВАКО, СВАШТА

ОДРИЧНЕ

НИКО, НИШТА

ИМЕНИЧКЕ ЗАМЕНИЦЕ
Именичке заменице су самосталне речи, и у реченици, имају функцију (службу) субјекта и објекта, а деле се на личне и неличне.

Личне заменице
Личне заменице првог и другог лица једнине и множине имају исти облик за сва три рода:

једнина 
1. ја, 
2.ти
3.он, она, оно

множина: 
1. ми
2. ви
3.оно, оне, она

- посебне облике рода има треће лице једнине и множине

Лична заменица првог лица ЈА (у множини МИ) означава лице које говори,
заменица (у једнини) ТИ (у множини ВИ) упућује на саговорника,
док су заменице трећег лица (он, она, оно: они, оне, она) ван говорне ситуације.
Те заменице, у том случају, могу бити само предмет разговора.

Уз ових десет заменица у личне убрајамо и заменицу сваког лица СЕБЕ/СЕ.

Речено је да су заменице променљиве по падежима, и то тако да их је тешко разликовати, али не у толикој мери колико на први поглед изгледа.


Промена по падежима свих личних заменица: 

номинатив  - ја; ми 
генитив - мене, ме; нас, нас, 
датив - мени, ми; нама, нам, 
акузатив - мене, ме; нас, нас, 
вокатив у јд. - нема; у множини) ми
инструментал - са мном; са нама, 
локатив - о мени; о нама,

Личне заменице трећег лица мушког и средњег рода разликују се само у 
номинативу: 

1. Он, оно - они, она 
2. њега, га /њих, их
3. њему, му / њима, им
4. њега, га / њих, их
5. нема /,
6. са њим са њима, 
7. о њему о њима
Црвеном бојом означени су ненаглашени, (енклитички) облици личних заменица.


номинатив - ти; ви
генитив - тебе, те; вас, вас,  
датив - теби, ти; вама, вам, 
акузатив - тебе, те вас, вас, 
вокатив - ти; ви, 
инструментал - с тобом; са вама, 
локатив - о теби; о вама.

Лична заменица женског рода има у множини исте облике као и м.р. осим номинатива, а ево њене промене у једнини: 
1. она 
2. ње,- је
3. њој, јој
4. њу, ју, је
5. нема, 
6. са њом, 
7. о њој
​ 

Нема коментара:

Постави коментар